Five Easy Things You Can Do Now to Help Prevent Breast Cancer

Rather than focusing on breast cancer, Wisefood affected breast cancer risk. The diets of
Women choose to concentrate on keeping our61,000 Swedish women between the ages of
breasts healthy through wise lifestyle and dietary40-76 were followed for four years. The results?
choices.The following tips may amaze you, sinceFor every 5 grams (about a teaspoonful) of
the actions and foods they suggest run countervegetable oil consumed per day, breast cancer
to many alternative views of cancer prevention.risk increased by 70%. In contrast, for each 10
They are supported with strong research,grams of fat from meat and dairy products in
however - from the lab, with animals, and inthe daily diet, breast cancer risk was decreased
long-term human studies. Thus, each of these tipsby 55%.Another study, begun in the early 1970s,
has a solid scientific basis, unlike the assertionsfollowed 4,000 Finnish women's diets for 25 years.
made by those intent on selling you their opinionsResults recently released found that those who
and products.Embarking on even one of these"drank the most milk had only half the breast
suggestions will definitely lower your risk of breastcancer risk of those who drank the
cancer. Using them all is even better. And as aleast."American researchers agree. According to a
special treat, I have added three extras. Look forreport in International Journal of Cancer (2001),
lots more tips for keeping your breasts healthy inwomen who drank milk as children and continued
my book Breast Cancer? Breast Health! The Wisedrinking it as adults had half the rate of breast
Woman Way, recommended by many oncologistscancer of non-milk drinkers. (Yes, I do buy organic
and breast health specialists including Dr. Susanmilk, but the studies used regular supermarket
Love. And please visit my special breast healthmilk.)Why? Galactose, the primary sugar in milk,
website: Be more activeEvidence continues toslows ovarian production of estradiol, a
accumulate that a vigorous lifestyle is one of thecancer-promoting hormone. Additionally, milk is rich
best ways to cut breast cancer risk. A study ofin CLA (conjugated linoleic acid), a fat known to
20,624 Norwegian women found those whosuppress breast tumors in animals.For breast
exercised or worked out regularly cut their breasthealth I use yogurt, cheese, milk, butter, and olive
cancer risk by 72%. (NEJM, 5/1/1997)For breastoil daily, and eat meat occasionally.Remember that
health I walk every day, take a weekly yogaolive oil is pressed from a fruit, not a seed.
class, and do tai chi twice a week.2. Eat moreWomen whose diets are high in olive oil, and who
unrefined seed foodsAll seeds provideeat meat and dairy products regularly, have the
phytoestrogens. Women who eat the mostlowest rates of breast cancer in the world.
phytoestrogenic foods are four times less likely to(Journal of the National Cancer Institute, 1/18
be diagnosed with breast cancer than those who1995)4. Eat less tofu and soy beverage; eat more
eat the least. "No study has shown a degree ofmiso and tamariWhile it is true that if you begin
risk reduction similar to that found foreating soy foods as a child and continue
phytoestrogens ..." (Lancet, 10/4/1997)Wholethroughout puberty the breast tissues you create
grains such as wheat, rice, corn, kasha, millet, andduring your adolescence will be highly resistant to
quinoa are unrefined seed foods. Beans such ascancer until after menopause. However, if you
lentils, black beans, pinto beans, lima beans, andbegin eating unfermented soy (tofu, soy milk, and
chickpeas are unrefined seed foods. Nuts includingthe like) after puberty, your risk of breast cancer
peanuts, walnuts, almonds, and pecans areincreases. (Science News, 4/24/1999)The active
unrefined seed foods. And edible seeds such asingredient in soy - isoflavone - when given to
sesame, sunflower, and pumpkin are unrefinedbreast cancer cells in petri dishes causes them to
seed foods. Fruits and vegetables that are eatengrow rapidly. (Extracts of dong quai and licorice
with their seeds - such as strawberries,have a similar effect.)Miso and tamari - fermented
blueberries, raspberries, kiwi fruit, summer squash,soy foods - are the exceptions. Both are strongly
tomatoes, and cucumbers - count as unrefinedcancer preventative, no matter when you start
seed foods. Even seeds used as seasoningseating them. Animal studies have found both miso
count, such as cumin, coriander, caraway, anise,and tamari highly effective in preventing cancer,
and dill seeds.For breast health, I have replaced alleven in mice genetically programmed to get
refined carbohydrates - including white rice andbreast cancer. And the more you eat, the more
white/unbleached flour products such as pasta,you lower your risk of cancer.For breast health, I
bread, cookies, crackers, pretzels, bagels, donuts,use miso and/or tamari every day. I occasionally
and cakes - with whole grain products.3. Eat lesseat tofu or edemame. I drink no soy milk, and
vegetable oil; increase animal fat, especially fromeat no other soy products of any kind.5. Eat
dairy products"Diets high in corn oil leave animalsfoods rich in antioxidants; avoid supplements of
especially vulnerable to chemically induced cancers"vitamins C and EA diet that contains plenty of
say researchers. (Science News, 6/24/89; 10/2foods rich in antioxidants definitely lowers breast
99) Frightening as this statement is, it is not truecancer risk. But supplements seem to do the
only of corn oil but of all vegetable (or seed) oilsopposite.Doctors in Stockholm observed that,
including those made from soy, sesame,among breast cancer patients, treatment failures
sunflower, cottonseed, flax, and hemp.If you arewere higher for women taking vitamin E
dubious about eating more animal fat and dairysupplements - and the failure rate increased with
products to reduce breast cancer risk, considerdose. Studying this effect, researchers found that
this landmark study reported in the Archives ofthe anti-cancer benefits of fish oils "disappeared
Internal Medicine (1/12/1998). To determine ifwhen [we] gave ...